Setup Rehberi

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

Setup Rehberi

Mesaj tarafından mertov54 Bir Perş. Ağus. 06, 2015 9:47 am

Dün TS'de öyle konusu geçmişti.Setup yapma konusunda öğrenmek isteyen olacaktır ki başta ben %100 doğru olmasa da biraz çevirmeye çalıştım güncelleyebildikçe güncelleyeceğim bu tabloyu eğer sizlerinde bilgileri varsa buradan paylaşabilirsiniz bu bilgilerde bir yerde toplanmış olur Smile

mertov54

Posts : 55
Join date : 29/07/15
Age : 21
Location : Sakarya

Kullanıcı profilini gör

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: Setup Rehberi

Mesaj tarafından Koray Erdal Bir Perş. Ağus. 06, 2015 10:52 am

Mertcan eline sağlık çok güzel konu, artan paylaşımlarla güzel bir rehbere sahip olacagiz, zamanım olduğunda ben de bir iki kelam edeceğim bu konuda

Koray Erdal

Posts : 58
Join date : 29/07/15
Age : 39
Location : Ankara

Kullanıcı profilini gör

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: Setup Rehberi

Mesaj tarafından TTMTK Bir Perş. Ağus. 06, 2015 12:26 pm

2 defa konuyu kimin yarattigina bakmam gerekti iyimi, Kerem'den bekliyordum...
Harika bir konu ve muhtesem bir acilis Mertcan, ellerine-emegine saglik ve dedigin gibi zamanla burayi bayag bir derinlestirecez Wink

Ayar rehberiyle beraber bir araca ayar cekmenin temel ögeleri, "kendimce", ayarlarin temelindeki ilk degistirilecekler kanat ve lastik basinci. Her degisimle beraber 3-5 tur atilip arac ile virajlari degisik sekilde zorlama denemeleri. Her degisim tek veya en fazla iki tikla yapilmali.

Antirolbarda arac kasasinin sertligini, yumusakligini belirler. Yumusak = cabuk sag-sola döner, sert antirolbar = daha zor döner yani örnek olarak aracin arkasi kayiyorsa antirolbarin sertligi arkaya verilir ve tersinde tersi yapilir. Dedigim gibi ayar konusunda en saglikli ilerleme ince eleyip-sik dokumaktir.

_________________
- Ne Mutlu Turkum Diyene -
avatar
TTMTK
Admin

Posts : 774
Join date : 26/07/15

Kullanıcı profilini gör http://teamturkiye.betaboard.net

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: Setup Rehberi

Mesaj tarafından Husnu Bir Perş. Ağus. 06, 2015 1:10 pm

Alıntı olduğu için bazı bölümlerde imla hatası ve anlatım bozukluğu olabilir. Kusura bakmayın

On Tekerde Daha Fazla Negatif Kamber :
Önde negatif kamber olmasi arabanin daha az understeer yapmasina neden olur. Bunun sebebi ise on tekerlerin yanal (lateral) yol tutusu, lastigin yerle temas alaninin arttigindan dolayi daha iyi olmasindandir.

Arabadan arabaya, bu acinin maximum yol tutusu icin en fazla kac derece olacagi degisir. Genel olarak -3.5 (negatif uc bucuk) derecedir.

Onde cok fazla negatif kamber, frenleme yi kotu yonde etkiler, vede lastiklerin ic tarafinin asiri asinmasina sebep olur.


Arka Tekerde Daha Fazla Negatif Kamber :
Arkada daha fazla negatif kamber olmasi arabanin daha az oversteer yapmasina yol acar. Cunku virajda arabanin arka tekerlerin yanal (lateral) yol tutusu, lastigin yerle temas alaninin arttigindan dolayi daha iyi olmasindandir.

Arabadan arabaya, bu acinin maximum yoltutusu icin en fazla kac derece olacagi degisir. Genel olarak -2.5 (negatif iki bucuk) derecedir.

Arkada cok fazla negatif kamber, arabanin limitinde birden birakmasi, vede lastiklern ic tarafinin asiri asinmasina sebep olur.



Arabanin yerden yuksekligi :

Arabanin asiri inmesi arabanin limitinde kipirtili olmasi, yani soforun tepkilerine karsi cok asiri hassas olmasi demektir. Bunun disinda herseyi kotu yonde etkiliyebilir, fazla oversteer, fazla understeer dengesi tamamen bozulur. Bununla beraber yayların sertliği de çok önemlidir.

On yaylarda sertligi arttirmak :

On taraftaki yayin sertligini yukselttikce araba daha fazla understeer yapar. Bunun nedeni ise, arabanin orantili agirlik transferinin one daha fazla olmasi (arka taraf sertlestirilmedikce) on tekerlerin yol tutusunun azalmasina yol acar.

Sertlik fazla arttirilirsa asiri understeer, ve de arabanin onun ziplamasina yol acar (wheel hop).

On yaylarda sertligi azaltmak :

Yukardakinin tam tersi. Daha az understeer olur.

Sertlik fazla azaltilir ise, asiri oversteer, vede arabanin suspansionun diplenmsine yol acar ve de arabanin dibini carpmasina yol acar(bottom out).

Arka yaylarin sertligini arttirmak :

Arabanin daha fazla oversteer yapmasina yol acar. Bunun nedeni ise, arabanin orantili agirlik transferinin arkaya daha fazla olmasi (on taraf sertlestirilmedikce) arka tekerlerin yol tutusunun azalmasina yol acar.

Arka yaylarin cok sert olmasi cok tehlikeli bir durumdur, arabanin yan ziplamasi (side hop) soz konusu olur, asiri oversteer vede kipirtili olmasi, yani soforun tepkilerine karsi cok asiri hassas olmasi demektir.

Arka yaylarin sertligini indirmek :

Yukardakinin tam tersi. Daha az oversteer e yol acar.

Arka yaylarin cok yumusak olmasi arabanin understeer yapmasina yola car, yumusakliktan dolayi arka suspansiyon dibine indigi zamanda snap oversteer e yol acar. Arabanin sarsilmasina yol acar.

On swaybar larin sertliginin arttirilmasi :

Daha fazla understeer e yol acar. Sertlik arttikca virajin icinde kalan lastigin yerden temasinin azalmasina yol acar, bu yuzdende on taraftaki bir lastigin daha az yol tutmasina vede understeer e yol acar.

Cok sert olmasi asiri understeer e sebep olur.

On swaybar larin sertliginin azaltilmasi :

Daha az understeer e yol acar.

Arka swaybar larin sertliginin arttirilmasi :

Daha fazla oversteer e yol acar. Sertlik arttikca virajin icinde kalan lastigin yerden temasinin azalmasina yol acar, bu yuzdende arka taraftaki bir lastigin daha az yol tutmasina vede oversteer e yol acar.

Cok sert olmasi asiri oversteer e vede arkadaki virajin icinde kalan tekerin yerle temasinin kesilmesine yol acar.

Arka swaybar larin sertliginin azaltilmasi :

Daha az oversteer e yol acar. Asiri azaltildigi anda understeer in asiri oranda artmasina sebep olur.




Lastik Basıncı

pirelli.com da konu ile alakalı olarak.
Lastik hava basınçlarını, lastik soğukken ideal çalışma basıncından yaklaşık 0.4 bar düşük olarak ayarlayın. Lastiklerinizi çalışma sıcaklığına getirmek için pistte 3-4 tur atın. Daha sonra tekrar pit alanına gelerek lastik basınçlarını çalışma basıncına göre ayarlayın. Hava basınçlarının lastik sıcakken düzenli olarak kontrol edilmesi tavsiye edilir.

Bu uygulamayı en son İstanbul Park taki organizasyonda deneme imkanım oldu. Piste normaldeki basıncımdan daha düşük bir basınçla çıktım ve 1 tur lastiklerimi ısıttım. Sonrasında pite girdim ve lastiklerimin basıncını normal seviyesine getirttim. Çünkü lastikler gerekli ısıya geldiklerinde ne kadar düşük basınçla piste çıkmış olsanız bile normal basıncın çok çok üstüne çıkmış oluyorlar ve pistte sanki balon üstünde gidiyorsunuz ve lastikleri gereğinden çok çok fazla aşındırıyoruz. Bu şekilde yapınca çok daha stabil bir tutunma ve frenleme yaşadım diyebilirim . İracing deki sıralama performanslarımız yarış performanslarımıza göre biraz daha düşük. Bu uygulamayı kesinlikle deneyip test etmemiz iyi olacak diye düşünüyorum.
avatar
Husnu

Posts : 693
Join date : 29/07/15
Age : 34
Location : İstanbul

Kullanıcı profilini gör

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: Setup Rehberi

Mesaj tarafından Iceman Bir Perş. Ağus. 06, 2015 5:06 pm

Lastik basınçları:Turun tamamına etkisi vardır.Lastik basınçlarını yükseltmek lastik yanağını sertleştirir.Buda lastiği daha hassas tepki verir hale getirir.(sürücü inputlarına).Lastik sertleştikçe tümsek kerb ve şiddetli sürücü girdileri ile traction kaybolabilir.Lastik sıcaklığı gibi sürüşle lastik basıncı da değişir.Belirli bir turdan sonra genelde stabilleşir.Lastik dışı,ortası,içi sıcakları arasında max 10 derece fark olmalıdır.İç taraf en sıcak olur
Kamber:En etkili olduğu yer viraj ortalarıdır(apex).Viraj ortasında grip aranıyorsa öne negatif kamber eklemek yardımcı olur.Kamber verdiğimizde düzlükte lastiğin daha az kısmı tabana basacaktır.Bundan dolayı daha az performans verir.Negatif kamber frenleme gibi düzlük fonksiyonları lastikleri kitlemeyi kolaylaştırır.(Daha az fren girdisiyle) .Çok fazla negatif ön kamber vermek anlık understeere neden olur.(yolda yağ var hissi verir).Mid cornerda grip aranıyorsa negatif kamber yardımcı olabilir.Çok fazla arka negatif kamber anlık çıkış oversteerine ve aşırı lastik aşınmasına neden olur.
DÜZLÜK HIZI:
Major ayarlamalar:Kanatlar ve vitesler
Minor ayarlamalar:Sürüş yüksekliği
Kanat arttıkça dragta artar.
Ön yükseklik arkadan çok daha azsa (rake) top speed azalır
Tavsiye:Yüksek düzlük hızı için en düşük kanat ayarlarını dene.Uzun vitesler ve yükseklik ayarları.Yol tutuş için tam tersi.

VİRAJ GİRİŞİ:
Major ayarlamalar:Ön fren biası, ön yaylar,ön ARB
Minor ayarlamalar:Ön bump, Arka rebound, arka yaylar,arka ARB,ön Toe
Ön fren biası:Araç viraj girişinde düz gitmek istiyorsa veya viraja giremiyorsa biası arkaya almak lazım.
Ön yaylar:Viraj girişine büyük etkisi vardır.Yumuşak olursa grip artar ama direksiyon hamur gibi olur.Yumuşak olursa araç aşağı doğru baskı nedeniyle yola sürtebilir.Araç spin atmak istiyorsa ön yaylar sertleştirilmeli.Dönmek istemiyorsa yumuşatılır.
Ön Anti-roll bar:Viraj girişine büyük etkisi vardır.Araç dönmeye başladığında şasi bir tarafa yaslanır.More body roll=more grip yan etkisi direksiyosunun hamur gibi olması
less body roll=less grip gergin steering.Sert ARB frenlemede iç lastiğin kitlenmesine neden olur.
Ön bump ve arka rebound:Ağırlığın lastiklere ne kadar sürede aktarıldığıyla ilgilidir.Sert ön bump ve yumuşak arka rebound ağırlık transferinin çok çabuk gerçekleşmesini sağlar.(understeere yol açar)
Arka yay-Arka ARB:Daha az etkilidir.Oversteeri azaltmak için ön tarafı sertleştiririz(ön arb ön yay). Arkayı yumuşatmakta oversteeri azaltır.
Ön Toe-out:(- değerler) Araç tepkimesini artırır viraj girişinde.Düzlük gızı ve stabilite azalır.+ değerler (toe in) viraj girişinde stabilite sağlar.0 toe en az roll direnci sağlar(yüksek hız pistleri için iyi bir başlama noktası)
MID CORNER:Frenlemenin bittiği nokta ile gaza tam oturma arasındaki bölge
Major ayarlamalar:Kanatlar, yaylar, ARB
Minor ayarlamalar:Sürüş yüksekliği
Kanatlar:Yavaş virajlarda daha az etkiye sahiptir.(Silverstone, Road america T1) Çok az ön kanat çok fazla arka kanat=understeer.Çok fazla ön kanat çok az arka kanat=oversteer
Yükseklik:İnce ayar aerodinami oversteer için arkayı yükselt veya önü azalt
Yaylar ve ARB:Mid-cornera etkisi vardır.Sert yaylar ve ARB grip azalır.Hairpin ve diğer yavaş virajlarda etkilidir.(Downforce'un az tkili oludğu)
CORNER EXIT:Virajdan sonra gaza oturulan bölge
Major ayarlamalar:Arka yaylar,Arka ARB
Minor ayarlamalar:Arka bump, ön rebound, ön yaylar, ön ARB, arka Toe
Başlıca ayar arka yaylar.Güçsüz arka yaylar daha iyi verir.Yere değme basıncı olur.Sert yaylar arka gripin kaybolmasını hızlandırır.
Arka ARB:Viraj çıkışına büyük etkisi vardır.Sert ARB body rollu azaltır ve lastik dış kısmına yük biner.Arka ARB'siz grip daha uzun sürer ama yavaş tepki verir.

Alıntı değildir.Umarım yardımcı olmuştur.

avatar
Iceman

Posts : 2
Join date : 31/07/15

Kullanıcı profilini gör

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: Setup Rehberi

Mesaj tarafından Ozgun Bir Perş. Ağus. 06, 2015 9:59 pm

Süper paylaşımlar teşekkürler. İnceleyelim. Smile

Ozgun

Posts : 22
Join date : 30/07/15
Age : 32
Location : Adana

Kullanıcı profilini gör

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: Setup Rehberi

Mesaj tarafından TTMTK Bir Cuma Ağus. 07, 2015 7:18 pm

Husnu ve Kerem,
Paylasimlariniz icin tesekkurler arkadaslar. Biraz zaman bulsam yavas yavas kendi ayarimi yapmaya baslayacam...surda emeklilige ne kaldiki Wink

_________________
- Ne Mutlu Turkum Diyene -
avatar
TTMTK
Admin

Posts : 774
Join date : 26/07/15

Kullanıcı profilini gör http://teamturkiye.betaboard.net

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: Setup Rehberi

Mesaj tarafından Sponsored content


Sponsored content


Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz